גן אורנית נמצא בשכונת סביוני נצר בנס ציונה

בגן מושם דגש על חינוך חברתי, מודעות רגשית, התמודדות עם בעיות ומציאת פתרונות תוך התחשבות, כבוד הדדי ושיתוף פעולה.

הגישה החינוכית בגן רואה את הילד כמכלול ומציבה כיעד את קידום התפתחותו בתחומים: פיזי, מוטורי, רגשי, חברתי ואינטלקטואלי.

התכנים בהם עוסקים הילדים בגן, לקוחים מן הסביבה הפיזית והאנושית הקרובה לילדים כגון: הטבע, החברה, מתמטיקה, ספרות, אומנות, תנ"ך ועוד.

תפיסה חינוכית, מטרות ויעדים בתהליך החינוכי בגן הילדים



"תפקיד גן הילדים הוא לגרות את הילד ולספק לו סביבה שבה יוכל ללמוד בכוחות עצמו".Dewey 1938 .
"כל מה שצריך ללמוד לעשות, לומדים תוך כדי עשייה" . (אריסטו) .
תפקידי כגננת הוא לתת לכל ילד הזדמנות להתפתח ולמצות את הפוטנציאל הטמון בו.
החזון :
כל ילד הוא יחיד ומיוחד ומקבל מענה לשונות ולצרכים המיוחדים שלו, באווירה של אהבה, שמחה ורגישות של היחיד לעצמו ולחבריו. ליצור אווירה שבה הילדים סקרנים, מגלים עניין, מעורבים ומתנהלים בעצמאות, יצירתיות ואכפתיות.
אני רואה את חובתי כדמות חינוכית, לספק לילדי הגן סביבה בטוחה ומאתגרת אשר תאפשר להם לממש את היכולות הגלומות בתוכם. תפקידי הוא לצייד את הילדים בכלים שיסייעו להם להתמודד ולהשתלב בחברה, מתוך תחושת בטחון ותחושת שייכות.
בעבודה החינוכית אנחנו כצוות חינוכי מפתחים בילד ככל שניתן ביטחון עצמי ואמונה בעצמו וביכולותיו. אין ספק שילד אשר פנוי ללמידה ולצמיחה, ילד אשר מרגיש אהוד ומקבל יחס של כבוד ונותן יחס של כבוד יוכל לגדול להיות אדם מועיל ותורם לסביבתו.
על מנת להשיג את המטרות של מימוש עצמי ואמונה של הילד בעצמו, דרושה השקעה רבה בעיצוב סביבת הגן, התואמת את צרכי הילדים ומאפשרת להם להתפתח ולפעול באופן עצמאי.
אני מאמינה שלמידה מתרחשת באווירה מקבלת שנותנת מקום רב לדרך, לתהליך לא פחות מהמטרה.
העשייה המתרחשת בגן היא תולדה של מודל התנהגותי של הצוות ואנו מחויבות לשמש מודל .
אנו פועלות רבות ליצירת אקלים של כבוד בגן, סובלנות לאחר, תקשורת בונה ולא אלימה, אקלים שבו הילד מחזק את דימויו העצמי ואת בטחונו העצמי.
אנו מודעות לפערים בין הרצוי למצוי ומשתמשות רבות גם בהומור כדרך מאפשרת לקבלה של עצמנו ב"טוב ברע ובמכוער ..."
הקווים המנחים אותנו בעיצוב סביבת הגן ובפעילותי החינוכית, על רבדיה השונים הם:
1. לימוד חווייתי ומוחשי הוא הלימוד המשמעותי עבור הילדים.
2. הסביבה החינוכית בגן ובחצר נבנית ומשתנה על פי כלל זה.
3. שמירה על גבולות שמאפשרים ביטחון וכבוד בתוך חברה כל כך רבגונית.
4. התקדמות הילד היא ביחס לעצמו.
שיתוף הורים:
ההורים הינם חלק בלתי נפרד מהגן, מהווים מקור מידע לחיי הילד והתהפוכות העוברות עליו.
חשוב מאד הקשר הרציף בין הילד לגן ולכך נוצרו מפגשים אחר הצהרים שבהם אפשר יהיה להעביר מידע ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לקידום הילד.
בגן מתנהלות פעילויות משותפות להורים ולילדים שתפקידן ליצור שיתוף ממקום אחר התנסויות שנחוות במהלך שעות הבוקר בגן.
כניסת הורים במהלך היום צריכה להיעשות בתיאום עם הצוות החינוכי בגן.
הגן פועל לקידום תחומי הליבה . הגן עוסק בקידום האוריינות ובתשתית האוריינות הלשונית המוקדמת של ילדי הגן ולסלול את הדרך לרכישת מיומנויות של קריאה וכתיבה על ידי מודעות פונולוגית, חשיפה והכרת האותיות, כשירות לשונית ומכוונות לספר.
הגן משלב את תחום המתמטיקה והמדעים ועוסק בתחום האומניות. יש עסוק ביהדות ובמסורת , בציונות ובלאומיות. כמו כן ישנו דגש בתחום של כשורי החיים: חינוך לבריאות, חינוך גופני, כל זאת נעשה בגן מתוך למידה השומרת על "רוח הגן" באמצעות פעילויות חווייתיות מעוררות סקרנות .
להלן חלק ממטרות ויעדים בחיי הגן.
יצירת אקלים מיטבי בגן:
אקלים מכבד, בטוח, המעודד שימוש בתקשורת לא אלימה, המאפשר לילד לבטא את עצמו ואת יכולותיו השונות, מעודד את ההקשבה והקבלה של האחר והשונה, מעודד סבלנות וסובלנות, עזרה לזולת והתחשבות בו ובצרכיו.
אקלים המדרבן את הילד לדחיית סיפוקים מיידיים בדרך להשגת המטרה הגדולה יותר, וללקיחת אחריות אישית על מעשיו והחלטותיו ואחריות קבוצתית.
יעדים:
1. הילד ירגיש בטוח לבטא את עצמו בפני הצוות החינוכי ובפני החברים בגן.
2. הילד ירכוש כלים לפתרון בעיות: אכפתיות, גישור, הקשבה, הבנה, רגישות וקבלה של האחר וכדומה.
3. הילד ידע להשתמש במרכזים ובאביזרים שונים בגן כדי להתמודד עם כעסים ותסכולים .
4. הילד יכיר את כללי ההתנהגות בגן וידע לסייע לאחר לפעול על פיהם בדרכים מגוונות (תמרורי התנהגות, גישור, חצר פעילה).
תרומת פינות המשחק בגן הילדים להתפתחות הילדבהתבוננות במשחקם של ילדי הגן ניכר כי הנאתם עצומה, הבעת פניהם רצינית והדיאלוגים ביניהם מרתקים.
הם מרוכזים לגמרי במעשיהם ושקועים בתפקידם עד כי נדמה ששכחו כי זהו 'משחק בלבד'.
הורים לעיתים מביעים דאגה מחוסר העניין של ילדם לעסוק בפעילות אחרת מלבד פינות המשחק בגן ומבקשים לדעת כיצד ניתן להוציאם משם ולכוונם ללמידה של "ממש".
דאגת ההורים מובנת משום שהם מודעים לדרישות החיים בחברה תחרותית אשר מעודדת השגיות כל רצונם שילדם יעבור בהצלחה את השלבים הראשונים של מדדי ההצלחה המקובלים מהלידה עד בגרות. הערכת הילד במבחנים מתחילה עוד בבי"ח (סולם אפגר, דוחות מעקב התפתחות בטיפת חלב) ונמשכת בגן חובה בו נבדקת מידת מוכנותו של הילד לקראת כיתה א' וכן הלאה.
מחובתנו כאנשי החינוך להביא לידיעת ההורים עובדות הגיוניות ופשוטות על התפתחות של ילדים דרך משחק. למשחק בגיל הרך חשיבות רבה ותרומה משמעותית להתפתחות תקינה. לא זאת בלבד , שהוא הכרחי אלא שלא ניתן לדלג עליו כי הוא הדרך האפקטיבית ביותר וכמעט המשמעותית ביותר.
בהזדמנות זו ניתן להזכיר שהאחריות ללמד ילד אינה רק של המבוגר אלא של הילד עצמו.
לילדים יכולות למידה גבוהות וכל שצריך לעשות הוא לאפשר להם משחק חופשי תוך הענקה תחושה של ביטחון , שהם מסוגלים לשחק וללמוד לבדם עם עצמם.
השאלות המידיות שעולות עם הדיון בנושא המשחק הן הבאות:
מהי התרומה של פינות המשחק בגן הילדים? מדוע ילדים כל כך נהנים לשחק בהן? האם המשחק מעכב את התפתחות הילד בכך שהוא מאבד זמן לימודים יקר? האם יש להפסיק את משחק הילד בפינות המשחק כדי שיעסוק בפעילות לימודית? האם יש להגביל את המשחק החופשי (לזמן קצוב, ולשעות הפעלה מסוימות)?
פינות המשחק בגן מסייעות לילד בפיתוח המיומנויות הנדרשות ממנו כהכנה לחיים (בכלל זה בית הספר) תרומתה של כל פינה היא נושא רחב שנוגע בתחומים: חברתיים, חשיבתיים, רגשיים והתפתחותיים. יש להם חשיבות רבה שעליה אנחנו נשמור במסגרת רוח הגן שמיוחדת ומייחדת אותו משאר המסגרות שבהם יבקר הילד בהמשך חייו.

תגובה 1: